Wednesday, 20 July 2011

AMIRUL FAKIR


ARKIB : 19/06/2011  MINGGUAN MALAYSIA
Belasungkawa Amirul Fakir
Oleh Raja Ahmad Aminullah
Dalam sebuah sajaknya mengenderai Sang Angin, Amirul Fakir menulis:
Sejadah yang berdarah.
Aku sering mendengar deru
sesekali kuhirup nyamannya
sesekali terkesiap oleh lecutan
yang melukakan.
Aku juga terpesona pada serumu:
“kenderailah ia sebelum terlewat
kerna di pulau itulah destinasi kita”,
laungmu berulang kali.
Aku melihat kau
alon-alon mengenderainya
di hujung sana pulau impian itu
berbalam-balam
suaramu semakin bergetar
berbaur dalam siutan terakhir.
*(Daripada kumpulan sajak Fosil, Rumah Penebitan Suara Suara 2006)
Barangkali antara kesan hasil daripada dunia perbukuan dan penulisan adalah, sepertimana yang dikatakan oleh seorang ahli falsafah Jepun, untuk merakam ‘traces of dreams’.
Dan kalaulah itu benar, maka Amirul Fakir melalui kumpulan sajaknya Fosil dan kemudian antologi cerpennya Mea Culpa, telahpun berupaya meninggalkan legasi atau warisannya itu.
Ibnu Khaldun ahli falsafah, sosiologi dan sejarawan telah banyak mengingatkan masyarakat sezamannya mengenai perkara ini. Pengarang Muqadimah itu berulangkali menyebut peri pentingnya dunia penulisan dan penghasilan buku dalam upaya untuk membangun sesebuah tamadun. Pada tahun 1375, Ibnu Khaldun pernah mengkritik tindakan penguasa atau elit masyarakat pada zaman sebelumnya sering membakar buku dalam usaha untuk mengabsahkan pemerintahan yang baru.
Amirul Fakir atau nama sebenarnya Amiruddin bin Hussin dilahirkan pada 8 April 1967 di Ipoh , Perak telah kembali ke rahmatullah pada 10 Jun lalu. Amirul adalah seorang penyair , penulis, penterjemah dan editor bebas. Beliau pernah bekerja dengan Penerbangan Malaysia di Lapangan Terbang Kuantan pada tahun 1980-an. Dia terlibat dengan penubuhan kelompok Angkatan 21. Antara kawan-kawan rapatnya yang juga menjadi inspirasinya adalah Marsli N.O.
Di sebalik senyumnya yang hampir tak pernah kering sewaktu bersama dengan kawan-kawan, dia juga merupakan seorang yang intens dan serius apabila bersama sembang-sembang ataupun wacana informal mengenai dunia seni, budaya dan peranannya dalam pembinaan minda bangsa dan tamadun manusia.
Dalam hal ini dia amat percaya pada pentingnya peranan seniman, penulis, penyair dan aktivis budaya dalam mengerakkan hasrat ini. Dalam catatan ringkasnya bertajuk Memalsukan Kesenimanan yang tersiar dalam majalah Suara Seni Mei 2003, Amirul menulis:
"(Kerana seniman) telah memilih landas ini sebagai suatu cara untuk memperjuangkan kebenaran dan bersiaga memancung setiap yang bernama kebatilan, segala musibah yang menabrak pasti menjadikan ia bertambah sigap dan tidak mudah pula dihinabobokkan.
“Hasrat mulus untuk membebat segala yang bernama kebejatan, menyeret seorang seniman atau sasterawan mengharungi segala kejerihan dalam kehidupan realitinya dengan penuh rasa pasrah tanpa sama sekali menuding ke arah massa dengan maksud menyalahkan. Malahan ia tetap tegar bersama harapan bahawa akan muncul juga segala yang menjadi idamannya.”
“Tetapi apakah penyataan itu sesuatu yang telah dimeterai oleh para seniman atau sasterawan secara alami atau ia sekadar retorik sang seniman untuk menyembunyikan kaduk-kaduk yang akan tampil pada situasi tertentu. Sembari sebelah lengan diacungkan, menuntut kebenaran manakala sebelah pula menggapai mahu memiliki material yang disodorkan dan tentunya dengan sederetan syarat yang memualkan.
Apakah sudah ada senyuman yang merelakan dirinya didandan dengan kostum si badut dan bersedia pula untuk membeber wejangan para oportunis hanya kerana tergiur oleh bayangan material atau nama yang bakal dinobatkan di persada seni”.
Saya teringat kepada apa yang ditulis oleh Amirul dalam eseinya Biar Berjuang Untuk Kebenaran mengenai pelancaran kumpulan sajak pertama saya, Menyarung Jiwa oleh Sasterawan Negara Muhammad Hj Salleh. Amirul telah menulis seperti berikut. “Prof. Dr. Muhammad Hj. Salleh telah memulakan bicara seni dengan melontarkan ungkapan sinis, antaranya, “ini bukan zaman seni, ini zaman menyingkirkan seni!”, “ini zaman mendapatkan MBA!” dan “ini adalah suatu zaman yang tidak mencari puncak falsafah, tetapi suatu zaman mencari puncak material dan keuntungan"
Kini Amirul telah pergi, pulang kepada rahmat al-Khaliq. Bagi kita yang telah mengenal dan bertuah bersama-sama dengannya, marilah kita kenang keberadaanya di dunia ini dengan memanfaatkan warisannya. Sama ada kita bersetuju atau tidak dengan semua sudut pandangnya, itu merupakan perkara kedua. Yang penting dia seorang yang meraikan ide dan wacana, meskipun gerak gerinya terbatas berbanding dengan seniman-seniman dan penulis tersohor yang lebih mudah untuk bergerak ke sana sini.
Si Burung Hijau
Tidak ada gigil bergayut di dada
saat algojo menajamkan gelap di mata
yang bergeming, hanya alon-alon
berbenturan disela-sela serakan awan
kepak mulusmu kedengaran di kuping
menandai doa yang di titik di pada nyala
berani telah dimakbulkanNya
dan para malaikat dalam arakan cahaya
menguliti tembang kudus tatkala dempangan
kepak merafak ; semakin panar dari
aroma mersiu menerombosi cakerawala mimpi
mengitari petala demi petala surgawi
menyeru tentang bersemayamnya para
syuhada terpilih ini.
* (Puisi Si Burung Hijau karya Amirul Fakir dari antologi Anti Perang: YKP, 2003)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...