oleh
HJ ZABIDIN ISMAIL
Pada tanggal 25 Mac 2008 seorang penulis Perak yang terkenal dengan
nama Mokhtar Mimi telah kembali ke rahmatullah setelah diserang penyakit
jantung. Rakan karib semasa menubuhkan Grupemuisi Sitiawan dan
kemudiannya Persatuan Penulis Daerah Manjung (PEDOMAN) sekitar tahun 80-an lalu
kini telah pergi meninggalkan keluarga dan dunia penulisan yang dicintainya.
Kesempatan bergaul dengan Mokhtar Mimi beberapa tahun ketika saya bertugas di Sitiawan, barangkali dapat merakamkan cebisan pahit getir rencah-rencah kehidupannya sehingga beliau menapak sebagai tokoh penulis yang berketrampilan untuk jangka masa tertentu di negeri Perak Darul Ridzuan.
Nama sebenarnya ialah Ahmad Mokhtar bin Mohd. Lahir di Kampong Telaga Nenas,
Ayer Tawar, Perak pada tanggal 28 Oktober 1945. Menerima pendidikan Melayu dan
Inggeris di Sitiawan sebelum melangkah ke kancah kerjaya sebagai anggota
tentera. Ketika bertugas di Sabah pada tahun 1966, minatnya timbul untuk
menulis. Beliau memulakan penulisannya dengan cerpen Rintihan yang
tersiar dalam akhbar Daily Express. Sesudah itu, akhbar berkenaan
menyiarkan beberapa lagi cerpennya secara berturut-turut antaranya; Nantikan
Aku Pulang, Leman Gilakan Anak, Nadanya disambar Sedu Pahit
dan Ribut Di Gamumu.
Bakat Mokhtar Mimi bukan sahaja dalam penulisan cerpen tetapi melebar ke genre
puisi dan drama pentas. Puisi-puisi beliau sekitar tahun 1966-1967 mendapat
tempat di akhbar Daily Express dan Sabah Times. Di Negeri Di
Bawah Bayu itulah beliau banyak menempa sejarah. Di Tawau misalnya, Mokhtar
buat pertama berlakon dalam teater pada tahun 1968 dengan memegang watak wira
bergelar “Swastika” dalam drama Sangkar Madu karya Bakhtiar Sigian
Kemudian pada tahun yang sama, berhasil pula dengan skrip drama pentas; Badai
Meniti Senja sekaligus terbabit sebagai pengarah keseluruhan (overall
director) ketika menjayakan pementasan “Malam Minggu Perpaduan” atau “Solidarity Week”.
Empat tahun kemudian, Mokhtar Mimi berpindah ke Pahang. Bakat penulisaan yang
terpupuk di Sabah dilebarkan pula ketika menganggotai Dewan Persuratan Melayu
Pahang (DPMP). Di sini beliau berjaya menggabungkan empat kuntum puisinya
bersama-sama karya penulis Pahang dalam sebuah antologi berjudul Suara dan
Bicara (1973). Manakala puisinya; Tak Ke Mana terpilih menghiasi
buku cenderamata “Malam Usik-Mengusik” anjuran DPMP. Semasa di Temerloh,
Mokhtar Mimi berhasil menulis drama pentas Surat Dari Perbatasan
di samping mengarah drama Yang Pulang karya Mohd. Isa sempena Hari Wanita yang
dipentaskan di Dewan Majlis Bandaran. Sewaktu di Kuantan pula, beliau bergiat
menulis bersama-sama rakan penulis seperti Badarudin M Z , Tengku Aliyuddin
(kini: Dato’) dan Smad Malaya.
Apabila bertugas di Sarawak, Mokhtar Mimi sempat menghasilkan skrip drama Merah
Bersemi Di Hujung Jari sekaligus sebagai pengarah (1975). Pada tahun 1976
menghasilkan Hatinya Kasihnya Kembara Jauh tetapi tidak sempat
dipentaskan meskipun ada rancangan awal untuk mementaskannya di Kuching.
Sekembainya ke Semenanjung, Mokhtar ditempatkan di Kor Jurutera Elektrik dan
Jentera, Taiping dan sebelum bersara pada tahun 1981 dengan pangkat Sarjan.
Semenjak tahun 1976 dia semacam pamit daripada alam penulisan. Namun apabila
Mokhtar Mimi menjalani penghidupan sebagai seorang pesara sekaligus pengusaha
restoran, minatnya untuk menulis timbul kembali. Pada tahun 1983 bersama-sama
rakan penulis seperti Bahar Suhardi, Yus Saadon, Zain A R, Ros M Y dan saya
berjaya menubuhkan Grupemuisi Sitiawan.
Melalui grup inilah Mokhtar Mimi menjuruskan penulisan sajak semata-mata.
Sajak-sajak yang kebanyakannya bertemakan kemanusiaan dan alam banyak tersiar
di serata akhbar dan majalah tempatan seperti Dewan Sastera, Mastika, Al
Islam, Sinar Zaman, Berita Minggu, Mingguan Malaysia, Utusan Zaman, Mingguan
Wanita, Mingguan Famili, Mingguan Perdana, Nona, Jelita dan sebagainya.
Apabila grup ini dibubarkan pada tahun 1986 bagi memberi laluan penubuhan
Persatuan Penulis Daerah Manjung (PEDOMAN), Mokhtar Mimi terbabit bersama-sama
Mustapha Mat Ani (mantan Wartawan Utusan Malaysia Manjung), saya, Bahar Suhardi
dan Ros M Y bersusah-payah menyediakan perlembagaan serta jawatankuasa penaja
selama beberapa bulan dan dia kemudiannya dilantik dalam mesyuarat agung
pertama PEDOMAN sebagai Ketua Satu hinggalah pada tahun 1990-an. (Setelah
saya bertukar ke Teluk Intan pada tahun 1989, kegiatan PEDOMAN tidak lagi
rancak. Beberapa tahun kemudiannya saya dimaklumkan bahawa badan penulis
tersebut telah dibatalkan pendaftarannya oleh Pejabat Pendaftar Pertubuhan).
Selaku Ketua Satu PEDOMAN, Mokhtar Mimi secara automatik menduduki Jawatankuasa
Induk Ikatan Persatuan Penulis Perak (IPPP) kerana PEDOMAN bergabung
dalam badan tersebut. Ini secara tidak langsung melebarkan kegiatan sastera dan
penulisan Mokhtar Mimi di Perak. Pembabitan yang cergas ini telah
menarik perhatian masyarakat tempatan khususnya di daerah Manjung dan
“menyorong” Mokhtar supaya aktif di bidang lain selain penulisan.
Hakikatnya, Mokhtar mula bergiat dalam banyak kegiatan. Misalnya pada tahun
1986 dilantik menjadi Naib Pengerusi Penaja Persatuan Pengkaji dan Peminat
Sejarah Daerah Manjung, Naib Pengerusi II Majlis Kebudayaan Daerah Manjung serta
terpilih sebagai Ketua UMNO Cawangan Kg. Telaga Nenas. Pada tahun 1989 pula
Mokhtar dipilih sebagai Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Lumut.
Dia juga terbabit memberikan ceramah penulisan di sekolah, badan-badan penulis
serta untuk beberapa tahun semenjak tahun 1987 menjadi pengadil Pertandingan
Drama Antara Sekolah-sekolah Daerah Manjung anjuran TV3 di samping hakim
Sayembara Deklamasi Puisi Hari Kebangsaan anjuran Jabatan Penerangan saban
tahun.
Dalam kesibukan tugas-tugas kemasyarakatan itu, Mokhtar sempat menghasilkan
sejumlah 100 kuntum puisi yang tersiar di media cetak. Sebahagian puisinya
termuat dalam antologi; Beruas Dalam Puisi (1986) terbitan PEDOMAN dan
Bacaria, Bunga Gerimis (1986-Fajar Bakti) dan Mengenang-Mu
(1989-DBP). Kemuncak segala kejayaan yang diperolehinya ialah pengiktirafan
Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan apabila beliau dinobatkan sebagai “Penyair
Darul Ridzuan” (1987) dengan menerima watikah, cenderamata dan wang tunai RM
500.00.
Namun semenjak menerima anugerah tersebut, Mokhtar semacam pamit dari alam
penulisan. Dia kurang menumpukan perhatian dalam penciptaan karya, sebaliknya
menalih selera kepada pembangunan kampung dan masyarakat desa kelahirannya.
Berkat usaha yang tidak jemu-jemu membangunkan Telaga Nenas – 40 km dari
Sitiawan, pada tahun 1992 kampung tersebut terpilih sebagai Kampung Terbaik dan
Terbersih peringkat daerah Manjung dan tempat kedua peringkat Negeri Perak.
Menerusi wang peruntukan kemenangan, Mokhtar membina dua buah chalet di
pinggir Sungai Dinding berhampiran kampungnya dengan diberi nama “Melan
Village Resort”.
Pembinaan chalet ini bertujuan untuk menarik lebih ramai pelancong
mengunjungi Sungai Dinding yang mengalir lesu serta menyembunyikan banyak artifak
sejarah dan panorama alam semula jadi yang mengasyikkan. Di sepanjang tebig
Sungai Dinding ini menyimpan banyak pahit getir sejarah silam. Antaranya Kota
Raja Hitam dan Kota Siam, Keramat Telaga Tujuh serta tapak Kerajaan Melayu
Manjung pada abad ke 16.
Mokhtar yang memakai nama pena “Mimi’ ini kebetulan mengambil sempena nama
bahagian tempat mula dia bekerja dalam Angkatan Tentera Malaysia iaitu EME
(Electrical and Mechanical Engineering) dalam arena penulisan semacam sudah
bersara. Sajaknya; Moga-moga (Al Islam 1985: September)
memperlihatkan benih-benih persaraan itu:
…sebelum penentuan ini Ya Allah
terimalah permohonan
makhluk-Mu
yang bernama seorang aku
masuk ke dalam negeri
taubat-Mu
melalui pintu yang sentiasa
terbuka.
Jelas, Mokhtar Mimi membayangkan dia seakan-akan mahu mengabdikan diri kepada
Allah Azawajalla secara lebih intim. Apakah dia sudah menemui jalan kudus itu
seolah-olah melupakan pula dunianya – berpuisi? Namun apa juga keberangkalian,
ketrampilan Mokhtar dalam banyak bidang memang diakui ramai, lebih-lebih lagi
masyarakat di daerahnya – Manjung, kerana pencapaian itulah pada 19 April 1993
beliau dianugerahkan Pingat Pekerti Terpilih (PPT) oleh Sultan Perak sebagai
mengenang jasa-jasanya.
Semenjak awal 90-an Mokhtar tidak lagi menulis. Namun sesekali beliau muncul
sebagai hakim pertandingan penulisan atau pembaca puisi jemputan bagi acara
rasmi Kerajaan seperti sambutan Hari Kebangsaan. Namun kini Mokhtar Mini telah
tiada. Dia kembali ke sisi Tuhan buat selama-lamanya hanya dengan
meninggalkan sejumlah puisi rindu yang belum lagi
dibukukan. Semoga Allah menucucuri rahmat ke atas rohnya. Al fatihah
buat Allahyarham.
Rujukan:
Khairul Anuar Mokhtar 1993. “Mokhtar
Kecewa digelar Penyair Bermusim” (Berita Minggu, April 25 hlm. 22)
Tarik Pelancong Saksikan Keindahan
Sungai Dinding 1993 (Utusan Malaysia, Mei 28 hlm. 4
Zabinis BM 1986. “Pedoman Lahir
Bertunjangkan Semua Kaum” (Mingguan Perdana, April 25 hlm.13)
Zabidin Haji Ismail 1986.
“Mokhtar Cari Ilham Sambil Layan Pelanggan” (Berita Harian, Mac 6
hlm.9 )
_______1993. “Mokhtar Mimi Penyair
Bermusim” (Berita Minggu, Januari 10 hlm. 22)
_______1993. “Mokhtar Penyair Darul
Ridzuan” (Utusan Malaysia, Dis. 26 hlm. 24
_______1993. “Mokhtar Mimi” (Sinar Zaman, Nov-Dis.
Hlm. 12-13)
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete