Monday 12 December 2011

Hanifah Hj Ibrahim

Hanifah Hj Ibrahim dilahirkan  pada 24 September, 1949 di Kampung Sungai Lampam, Teluk Intan perak.  Mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Chikus, kemudian ke Sekolah Menengah Sultan Abdul Aziz, Teluk Intan dan dan seterusnya ke Sekolah Menengah Agama Raja Perempuan Ta’ayah, Ipoh hingga ke Peringkat Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).  Beliau pernah mengikuti kursus penulisan di Ronjar Prorassive And Supply dan Pusat Kerjaya Anda di Kuala Lumpur serta Bengkel Penulisan anjuran Yaysan Kesenian Negeri Perak.

Mula menulis ketika berusia 15 tahun dan hasil karya telah tersiar di Akhbar Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia  juga dipelbagai majalah hiburan dan sastera seperti Al-Islam, Kiblat, Harmoni, Keluarga , Remaja, Perempuan dan juga Titian Mesra ( Lidah Rasmi Kerajaan Perak) . Karyanya juga telah diterbitkan dalam bentuk buku bersama-sama dengan penulis lain seperti  Ridzuan I (Karyawan Pk), Puisi Danau Hati (Karyawan Pk) Suratan ( Karyawan Pk) Catatan Pengembara (Khazanah Kayawan Pk) “ Tsunami”- Rakaman Sejarah Ngeri, 2005.  Puisi Istana Kasih I (2005) Istana  Kasih 2  ( 2007) terbitan Karyawan Perak ( Karyawan Pk) . Anti Perang Lakaran dan Puisi (Yayasan Kesenian Perak dan Puisi Suara Seni ( Yayasan Kesenian Perak)

Aktiviti: 1967 – 1968 menjadi Setiausaha Persuratan AB/GPMS Ipoh.. Menjadi Ahli Persatuan Karyawan Perak pada tahun 1993. Pada tahun 2000 hingga 2004 sebagai Ahli jawatankuasa dan Tahun 2006 sebagai Pemeriksa Kira-kira hingga sekarang. Pengalaman bekerja pada tahun 1971 di Majlis Daerah, Teluk Intan dan pada tahun 1973 – 1976 bekerja sebagai Guru Sementara di Sekolah Kebangsaan Bagan Datoh dan di Kuala Kangsar Perak. Hobi membaca, melukis dan melancong dan kini berjinak-jinak dengan penulisan Khat. Sekarang menjadi suri rumah sepenuh masa dan menetap di Taman Malcop, Ipoh, Perak. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...