Monday 9 May 2011

SABARIAH BAHARI

Oleh Nordin Hj Abdullah

Minat yang berputik secara suka-suka kebiasaannya membuahkan hasil yang membanggakan. Inilah yang dilalui oleh Sabariah Bahari ketika mula mendekati bidang penulisan.

Sebuah tulisan berbentuk curahan rasa yang tersiar dalam majalah Kisah Cinta pada tahun 1981 adalah langkah pertama Sabariah memunculkan diri sebagai sorang penulis. 

Kini Sabariah meneruskan minat penulisannya dengan lebih bersungguh dengan tekad untuk menjadi salah seorang penulis yang berjaya. Hasil kesungguhan itulah karya-karya Sabariah seperti puisi dan cerpen banyak tersiar dalam media seperti Mingguan Wanita, Bacaria, Jelita, Berita Minggu, Al-Islam, Mingguan Malaysia, Utusan Zaman, Wanita, Keluarga, Nona dan Dewan Sastera.

Bagi seorang penulis seperti Sabariah yang dikira baru setahun jangung, kemunculan karya-karyanya di pelbagai media merupakan satu tuah yang jarang-jarang dinikmati oleh penulis muda seangkatannya. Bagaimanapun kemunculan karya-karyanya di media bukanlah dengan cara mudah.

Sabariah menghadapi berbagai kesukaran sebelum karyanya mendapat tempat tetapi kesukaran itu dihadapinya dengan tabah. Ketika menghasilkan cerpen atau puisi, Sabariah gemar menggarap sesuatu yang bertemakan kasih saying, kerinduan, keremajaan dan kemanusiaan sejagat.

Sabariah berumur lingkungan 30-an, lahir di Sungai Siput, Perak dan kini menetap di Ipoh. Selain sibuk dengan tugas harian, beliau rajin mengikuti aktiviti sastera di samping menjadi ahli Persatuan Karyawan Perak (Karyawan Pk) dan KEMUDI di Selangor.

Selain menulis puisi dan cerpen, Sabariah juga meneroka bidang penulisan novel dan kini sedang menyiapkan sebuah novel sulungnya. Matlamat Sabariah adalah untuk menambahkan pengetahuan dan pengalaman serta menjadi penulis yang berwibawa.- (Utusan Malaysia, 3 Disember 1994)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...